Blog

Medya Nedir?

Medya Nedir? Radyo, televizyon, gazete, dergi, İnternet gibi bilgi depolamak ve iletmek için kullanılan iletişim araçlarını kapsayan genel bir terimdir. Toplumda iletişim kurduğumuz çeşitli yolları tanımlar. Tüm iletişim araçlarını ifade ettiği için bir telefon görüşmesinden televizyondaki akşam haberlerine kadar her şeye medya denilebilir.

Günümüzde sosyal medya birçok kişinin aşina olduğu bir terimdir ve sosyal ağ web sitelerinde dağıtılan bilgileri ifade eder. Medyanın temel amacı, mümkün olan en fazla sayıda insanı aynı anda bilgilendirmek ya da iletişim kurmaktır.

Medya Nedir?

Geçmiş zamanlarda medya çoğunlukla gazete, dergi ve diğer basılı yayınlar ile sınırlıydı. Artık milyonlarca insan haberlerini almak için internete güveniyor ve çevrimiçi medya kuruluşları tüm dünyada çok popüler hale geldi.

Medya Ne Demektir?

Medya Nedir? Ne Demektir? Medya kelimesi Latince medium kelimesinin çoğul halidir ve orta yol veya orta seviye anlamına gelmektedir. Medya, geniş anlamda herhangi bir iletişim kanalını tanımlayan çoğul ortam şeklidir. Medya Nedir, Ne Demektir? sorusunun cevabı en yalın haliyle basılı kağıttan dijital verilere kadar her şeyi içerebilir ve sanat, haber, eğitim içeriği ve diğer pek çok bilgi biçimini kapsar. Yaygın medya kuruluşları arasında gazeteler, radyo, televizyon, dergiler ve bloglar ya da çevrimiçi yayınlar gibi internet kaynakları bulunur.

Yeni Medya Nedir?

Yeni medya, bilgisayar teknolojisindeki yenilikler nedeniyle akla gelebilecek çeşitli elektronik iletişim türleri için kullanılan her şeyi kapsayan bir terimdir. Yeni medya, masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar ile telefonlar, tabletler ve diğer cihazlar aracılığıyla gerçekleşen multimedya ve dijital iletişim biçimi olarak kabul edilir. Geleneksel medya ile yeni medya arasındaki temel fark, yeni medyanın telekomünikasyon ağları üzerinden depolanma, sunulma ve dağıtılma kapasitesidir. Yeni medyaya birkaç örnek:

  • Bloglar
  • Sanal ve artırılmış gerçeklik
  • Web siteleri
  • E-posta
  • Müzik ve televizyon yayın hizmetleri
  • Sosyal medya ağları

Yeni medya, kullanıcıların tercihlerine göre özelleştirilebilir. Yeni medya nedir sorusunu bu başlık altında değerlendirdik. Sıradaki konumuz medya okuryazarlığı.

Medya Okuryazarlığı

Medya okuryazarlığı, kitle iletişim araçları aracılığıyla iletilen mesajlara, işaretlere ve sembollere eleştirel düşünme becerilerini uygulama yeteneğidir. Medya okuryazarı olmak, medya hakkındaki gerçekleri veya istatistikleri ezberlemek değil; daha çok izlediğiniz, okuduğunuz veya dinlediğiniz hakkında doğru soruları sormayı öğrenmektir.

Medya okuryazarlığı eğitimindeki ilk girişimler İngiliz Film Enstitüsü’nün 1920’lerin sonlarında ve 1930’ların başlarında medya kullanıcılarına analitik beceriler öğretmeye yönelik çabalarına kadar uzanır.

1960’lara kadar devam eden bu ilk medya okuryazarlığı çabalarının amacı öğrencileri medya tüketimine karşı uyararak medyadan korumaktı. Yakın zamanlarda medyayı her yerde ve her zaman tüketmemizi sağlayan internet ve taşınabilir teknolojilerin ortaya çıkışı medya okuryazarlığı çağrısının yeniden canlanmasına yol açmıştır.

Gazetelerden radyoya, televizyondan internete kadar her türlü medyaya doymuş bir dünyada yaşıyoruz. Medya okuryazarlığı, eğitimciler ve bilim adamları tarafından 21. yüzyılın temel bir becerisi olarak görülüyor. Bu temel yetenek olmadan bir birey demokratik bir toplumda vatandaşlık görevini yerine getiremez.

Medya okuryazarlığı, günlük olarak karşılaştığımız tüm medya mesajlarını anlamamızı ve değerlendirmemizi sağlayarak, neyi okumayı, izlemeyi ve dinlemeyi seçtiğimiz konusunda daha iyi seçimler yapmamızı sağlar. Araştırmalar medya okuryazarlığı eğitiminin insanların medyadaki iddiaların gerçeğini daha iyi ayırt etmelerine yardımcı olabileceğini, sahte haberleri tespit etmelerini ve daha bilinçli kararlar vermelerini sağladığını göstermiştir.

Medya ve Toplum İlişkisi

Medya, insanları olaylardan veya kişilerden haberdar eder ve kitlelerin dünyayı anlamalarına yardımcı olur. Günümüzde medya herkesin hayatının bir parçası haline geliyor. Araştırmalar bir ülkedeki medya gelişiminin büyüklüğü ile kentleşme, sanayileşme, kişi başına düşen gelir ve okuryazarlık endeksleri arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir.

Toplum medyadan pek çok yönden etkilenir. Medya, insanları harekete geçiren ve bir toplumdaki gelişme sürecini teşvik eden yeni nesnelerin ve fikirlerin yayılmasına yardımcı olur. Bu da toplumdaki sorun ve sorunların farkında olmayı sağlar ve toplumun farklı kesimleri hakkında anlayış geliştirir. Medya modern toplumun aynası olarak kabul edilir.

Farklı medya ağları türleri;

  • Basılı medya
  • Televizyon medyası
  • Cep telefonları

olarak sıralanabilir.

Basılı medya gazete, kitap ve dergiler aracılığıyla bilgi verir. Televizyon 7/24 haber, müzik, film, reklam ve en son haberleri sunar. Cep telefonu medyası ise herkesin hayatının çok önemli bir parçası haline geldi ve televizyon medyasından çok daha avantajlı. Cep telefonu ile haber ve bilgiler her saniye güncellenir ve cebinizde taşıyarak her yerde izleyip dinleyebilirsiniz. İlgilendiğiniz programları bir tarayıcıda arama yaparak izleyebilir ve sevmediğiniz her şeyi görmezden gelebilirsiniz.

Medya’da Kitle Yönetimi Evrimi

Sayılı medya mecralarının ve seçeneklerinin olduğu bundan 30-40 yıl önce kitleleri yönlendirmek ve yönetmek günümüzde olduğundan daha kolaydı. İnsanlar sadece bir televizyon kanalını izliyor, bir gazeteyi okuyordu. İnsanların bilinçlerine yer etmek, onları yönlendirmek, onların davranışlarını etkilemek; reklamlar, diziler, filmler, sinemalar, makaleler, köşe yazıları gibi medyanın var olduğu noktalardan yapılır.

Günümüzde bu seçenekler geçmişe baktığımızda artış göstermekte, bu artışla beraber kitleleri yönetmek de bir o kadar zorlaşmaktadır. İnsanlar bir televizyon kanalı izlemiyor, yüzlercesine özgür bir şekilde ulaşabiliyor.

Bir İnternet sitesine girmiyor, milyonlarcasına anında ulaşabiliyor. Günümüzün getirdiği bu seçenek okyanusunda insanları yönlendirmek ne kadar zor olsa da doğru strateji uygulandığında; doğru alanlardan, istenilen insan tipleri, istenilen seçeneklere yönlendirilebilir.

Örnek vermek gerekirse, İnternetten bebek maması arayan bir kişiye birkaç gün sonra başka bir Web sitesinde bir video izlerken bebek bezi reklamı izletilebilir.

Günümüzün getirdiği zorluklar avantaja çevrilebilir ve bu seçenek okyanusunda doğru strateji uygulanırsa kitleler doğru bir şekilde yönlendirilebilir. Aslında zorluk diye tabir ettiğimiz kitle yönetiminde çok etkili ve yararlıdır.

İnsanların tek bir televizyon kanalını izlemesi, tek bir bilgi kaynağı demektir evet ama insanların yüzlerce televizyon kanalını izlemesi seçeneği arttırmakla beraber kitleleri ayıklamak için faydalıdır.

Gıda ile alakalı bir reklam girmek istiyorsanız, gıda alanında çokça program yapan bir televizyon kanalını seçersiniz. Bu verdiğimiz örneği aynı şekilde dergi, gazete veya bir İnternet sitesi için de düşünebilirsiniz. Bahsetmek istediğimiz medyanın çok seçenekli ve kapsamlı bir alan olduğudur.

Bugün elimizden düşmeyen akıllı cihazlardan girdiğimiz sosyal paylaşım siteleri de, televizyon kanalından izlediğimiz yemek programı da, takside giderken çalan radyo da ve şuan okuduğunuz bu makale de bir medyadır.

Modern Medya Gücünü Doğru Kullanmak

Medya kanallarının artması, hizmet veya ürün pazarlayacak olan kişilerin bu konudaki doğru adımlar atmasını gerektirmektedir. Günümüz medyası doğru yöntemler ile yönetildiğinde yüksek düzeylerde olumlu etkiler oluşturmaktadır.

Böylelikle medya ile reklam yaparak marka değerini artırmak isteyen kişiler için mükemmel bir fırsat haline gelmektedir. Tabi ki her konuda olduğu gibi medya yönetimi konusunda da uzman olan kişiler ile çalışılarak bu konuda profesyonel hizmet alınması önemlidir.

Reklam dendiğinde genel olarak televizyon reklamları, sokaklarda bulunan bilboardlardaki afişler, promosyon ürünler gibi reklam seçenekleri insanların aklına gelmektedir. Ancak modern medya bundan çok daha fazlasını firmalara sunmaktadır.

İnternet dünyası sadece insanların bilgi paylaştığı bir yer olmaktan çıkarak büyük karların elde edildiği bir mecra haline gelmiştir. Bu nedenle İnternet portallarının doğru bir şekilde kullanılması ve sonuç elde edilmesi gerekir.

İnternetin gücünü kullanarak reklam çalışmaları yapmak istediğinizde kendi Web sitenizin SEO çalışmaları ile arama motorlarından yükselmesini sağlayabilirsiniz. Diğer taraftan Dijital Medya alanlarında da kendinizi geliştirerek çok ciddi bir kitleye hitap etme imkanından yararlanabilirsiniz.

Bu platformlarda gücünüzü artırmak ve istediğiniz başarıyı elde etmek içinse doğru bir yönlendiriciye ihtiyacınız vardır. Bu konularda uzman olan kişilerden gerekli desteği alarak marka değerinizin artması için İnternetin en iyi şekilde kullanılmasını sağlayabilirsiniz.

Sürekli olarak hedef kitleniz ile iletişim halinde olmak, düşük bütçeler ile yüksek reklam geri dönüşü sağlamak, modern hayata uyum sağlamak için medyanın yeni yüzünü doğru analiz edip en iyi şekilde yararlanabilirsiniz. Böylelikle sizlerde artık değişen reklam alışkanlıklarına ayak uydurarak marka değerinizin daha prestijli hale gelmesini sağlayabilirsiniz.

Kısaca Medya Nedir?

Medya; radyo, televizyon, gazete, dergi, İnternet ve benzeri iletişim için kullanılan araçları kapsayan genel bir terimdir.

Yeni Medya Ne Demektir?

İnternet ortamında kullanılan medya araçlarına yeni medya denir. Yeni medya örnekleri;

  • Bloglar
  • Sanal ve artırılmış gerçeklik
  • Web siteleri
  • E-posta
  • Müzik ve televizyon yayın hizmetleri
  • Sosyal medya ağları

Medya Araçları Nelerdir?

Medya araçları şu şekildedir;

  • Gazete
  • Dergi
  • Radyo
  • Televizyon
  • İnternet
  • Sinema
  • E-mail
  • Uydu sistemleri
  • Sosyal medya

Medya Üzerine Kitap Önerilerim

Medya ve İletişim alanlarına dair kitap önerileri;

  • İletişimin ABC’ si – Ünsal Oskay
  • İletişim – Kuramlar Yaklaşımlar – Nazife Güngör
  • Medya ve İletişim Sosyolojisi – Eric Maigret
  • Sosyal Medya Sanatı – Guy Kawasaki
  • Sosyal Medyada Yapılan Müthiş İşler / Vasat İşler – Scott Stratten
  • Markanız için İnterneti Nasıl Kullanmalısınız? – Gary Vaynerchuk
  • Dijitoloji / Yeni Nesil Pazarlama ve Satış – Emre Açıkel

Yukarıda Okan Bayülgen & Yalın Alpay ‘ın hazırladığı medya ile ilgili oldukça verimli bir podcast tarzında söyleşi paylaşıyorum. Youtube’da hazırlanan bu programın youtube.com/watch?v=gzqLYyPixcY konumuzu destekleyeceğini ve sizlere faydalı olacağını düşünüyorum.

Medya Nedir? sorusuna cevap vermeye çalıştım, sizler de düşüncelerinizi yorumda belirtebilirsiniz.

İlgili Makaleler

4 Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu