Blog

Google Trends ile SEO Çalışması

Google Trends, Google platformları üzerinden tüm dünyada veya ülke bazlı, konum veya kategori seçerek yapılan aramaların veri analizini gerçekleştiren Google ürünüdür. Yapılan aramaların popülaritesi noktasında grafiklerle veri sunar. Ücretsiz olması nedeniyle herkes tarafından değerlendirilebilir, kolay erişilebilir bir araçtır.

Google Trends ile SEO Çalışması

Google Trends Nedir?

Google tarafından ücretsiz olarak sunulan Google ve ürünleri üzerinden yapılan aramaların popülaritesine göre istatistiksel verilerin yer aldığı platformdur. Google hesabınız üzerinden erişim sağlayabilir ve Google’da arama yapar gibi aramalarını yaparak verilere ulaşabilirsiniz.

Trends üzerinden birçok veriyi analiz edebilir, karşılaştırma yapabilir veya örnek kelimelerle alakalı bilgi edinebilirsiniz. Günün arama trendlerini görebilir veya yıl bazında arama trendlerini inceleyebilirsiniz.

Google Trends Ne İşe Yarar?

Biz bu makalemizde Google Trends’i hem SEO çalışmalarına etkisi açısından hem de bir marka stratejisi çalışmaları kapsamında değerlendireceğiz. Trends, Google, Haberler, Alışverişler ve Youtube üzerinden yapılan aramaların popülerlik seviyesine göre yüz üzerinden puanlama yaparak grafik verisi sunar.

Bu veri sizlerin SEO çalışmalarında stratejinizi geliştirir. Örneğin; okul malzemeleri satan bir markanız var bu markanızın “pastel boya” diye bir ürünü olsun.

Google Trends Analizi

Yukarıda grafiğini paylaştığım “pastel boya” kelimesi verilerine göre; grafikte en düşük bölümler Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarıdır. Yani okulun kapalı olduğu aylar. Bu veriyi doğru şekilde analiz ederek ve okuyarak buna göre reklam çalışma ve stratejilerinize yön verebilirsiniz.

Google Trends ne işe yarar sorusu aslında sizin ne amaçla kullanmak istediğinize göre değişebilir. Başka bir örnekle daha çok açıklık getirmek isterim. Sizin haber siteniz olduğunu varsayalım; ve gündemi takip etmeniz gerekmekte. İnsanların ne aradığını, neyin bugün trend olduğunu bilmeniz gerekiyor. Trends’in ana sayfasında yer alan Son Trend’ler bölümü size çok fayda sağlayabilir.

Google Trends Analizi ve Rapor

Günün trendlerine veya anlık trendlere, ülke veya genel bazlı olarak ve son olarak kategori de belirterek bakabilirsiniz. Günlük taze içerikler sunan bir web sitesinin de işine yarayabilir, devamlı gündemde olan konuları hedef alan bir web sitesinin de işine yarayabilir. Nasıl kullanılacağı ve çıkan sonucun nasıl değerlendirileceği önemli.

Google Trends Nasıl Kullanılır?

Açmış olduğunuz Google hesabı üzerinden https://trends.google.com/trends/?geo=TR bu linke tıklayarak giriş yapabilirsiniz. Herhangi bir ücret ödemeniz gerekmeyecek ki Google Trends’in en çekici özelliklerinden biri de budur. Ücretsiz SEO araçları diye bir arama yaptığınızda Google sonuçlarının çoğunu inceleyin, Google Trends’i göreceksiniz.

Google Trends

Kullanımı oldukça basit ve sade, Google’da yaptığınız gibi arama kutucuğuna istediğiniz şeyi yazıp arıyorsunuz. Aramak istediğiniz şeyi sektörünüze göre çeşitlendirebilir veya öncellikle Google’da arayarak daha doğru bir sonuç varsa onu arayabilirsiniz. Doğru bir analiz yapmanın ilk kuralı hedefinizin doğru olmasıdır.

Aramayı gerçekleştirdikten sonra karşılaştığımız ekran bize aradığımız kelimeyle alakalı yüz üzerinden puanlama yaparak bunu grafiğe dönüştürüp sunuyor.

Google Trends Kullanımı

Konum, tarih aralığı, kategori ve ilgili platformu da ayrıca bu panel üzerinden seçip daha doğru veriler elde edebilirsiniz. Konuma göre il sıralaması yapıyor ve ardından kategori ve alakalı kelimeler verisi de sunuyor. Daha sonra bahsedeceğimiz bir husus var; karşılaştırma. Bu SEO için çok önemli bir mesele, bundan dolayı daha geniş bir başlıkta değerlendireceğim.

Google Trends Nasıl Çalışır?

Google dünya üzerinde en gelişmiş yapay zekaya yani algoritma alt yapısına sahip bir yazılım. Google üzerinden yapılan tüm aramalar arka planda derleniyor, bu aramalar reklamlar ve kitle yönetimi için bir data haline getiriliyor. Bu data üzerinden Trends gibi ads gibi platformlar geliştiriliyor.

Google Trends algoritmadan çekilen veriler üzerinden çalışan bir dijital platform. Google’ın web site yöneticileri için geliştirdiği diğer platformlar Analytics, Ads, Search Console gibi bu platform’da hem site yöneticileri için hem de son kullanıcı için geliştirilmiştir.

Google Trends SEO İpuçları

Bize SEO çalışmalarımızda en doğru bilgiyi Google verir. Gerek arama sonuçlarında yer alan sitelerin analizleri konusunda gerek ise arama trendleri noktasında. Peki, SEO ve Google Trends’i entegreli hale getirip nasıl SEO çalışmalarımıza katkı sağlayabiliriz?

Gelelim bu makalemizin en can alıcı noktasına ve amacına. Google Trends kullanımını iyi yapmanın ve verileri iyi okumanın şüphesi SEO’ya katkı sağlayacağını düşünüyorum. SEO demek Google arama sonuçları demek, trends’de bu sonuçlardan bize veriler sunuyor, bu durumu iyi değerlendirebilenler için mükemmel platform.

Maddeler halinde kısa ve öz açıklamaya gayret edeceğim, Google Trends kullanımında SEO ipuçlarını sizlerle paylaşacağım.

  • Yeni anahtar kelimeler edinebilir, hali hazırda olan kelimeleriniz için bilgi toplayabilirsiniz.
  • Kullandığınız anahtar kelimelerle alakalı diğer kelimeleri öğrenir ve alakalı içeriklerle konularınızı güçlendirebilirsiniz.
  • Mevsimsel veya dönemsel konularınızı öğrenip buna göre reklam planlamalarınızı yapabilirsiniz.
  • Bazı kelimeleri karşılaştırarak hangisinin daha çok trend olduğu tespit ederek SEO çalışmalarınıza şekil verebilirsiniz.
  • Belki sitenizde paylaşmanız doğru olmayabilir fakat sosyal medyanız için güncel trend konuları buradan takip edebilirsiniz.
  • Artık güncelliğini ve popülaritesini kaybeden kelimeleri buradan tespit edip eleyebilirsiniz.
  • Marka bilinirliğinizin araştırmasını yaparak stratejinizi doğrudan geliştirebilirsiniz.

Marka Analizi ve Kelime Karşılaştırma

Trend, markanızın ve hedeflediğiniz kelimenin yıl içerisinde en çok trend olduğu ayları araştırabileceğiniz bir web sitesidir. Bunun yanı sıra birden fazla kelimeyi karşılaştırıp arasındaki ilişkiyi de analiz edebiliyorsunuz. Örnekler üzerinden gidersek daha faydalı olacaktır. Sizlere iki markanın karşılaştırma grafiğini sunacağım.

Hepsiburada vs Trendyol

Bu markalar arasında oldukça rekabet var. Örnek olarak sunduğum “hepsiburada” ve “trendyol” markalarının arasındaki bu rekabet bakın grafiğe nasıl yansımız. Trendyol 2010’da kurulduğu yıl itibariyle Hepsiburada’ya rakip olmuş ve arama istatistiklerinde geçmiş. Sonra biraz düşüş yaşasa da 2016 yılı itibariyle yukarı yönlü bir ivme sağlamış.

TV8 vs Kanal D

Başka bir marka karşılaştırması yapalım. “Tv8” ve “Kanal D” markaları üzerinden yaptığımız analiz sonucunda, Kanal D’nin trend’inin düşüşte olduğunu TV8’in ise yükselişte olduğunu ancak bu yükselişinde dönemsel olduğunu gözlemlemekteyiz. Dönemsel olmasının nedeniyse TV8’in bazı programlarının dönemsel olmasından kaynaklanıyor, “Survivor” ve “O Ses Türkiye” gibi.

Gördüğünüz gibi markalar veya kelimeler arasında rekabet analizi veya dönemsel veri analizi yaparak marka stratejinizi geliştirebilirsiniz. Bu stratejiyi iyi okuyup reklam çalışmalarınızı buna göre değerlendirirsiniz.

Sezonluk SEO Çalışmalarında Google Trends Araştırması

Siz bir ajans veya bu alanda hizmet sağlayan bir kişisiniz varsayalım. Bir marka size SEO çalışması için geldi. Bu markanın dönemsel sezonluk mu yoksa devamlı sürekli mi çalışmalar yaptığını, markanın ana kampanya kelimelerini araştırarak tespit edebilirsiniz.

Bağış

Yine örnek üzerinden ilerleyelim. Bu örnekte değerlendirmek üzere “bağış” kelimesini baz aldım. Bu grafikte yükselişte olan iki ay var, bu aylar ramazan ve kurban aylarıdır. İnsanlar bağış kelimesine en çok bu aylarda rağbet göstermiş, bu aylarda aratmışlar.

Siz vakıf, dernek veya bağış toplayan kâr amacı gütmeyen bir sivil toplum kuruluşu iseniz veya buraya hizmet sağlayan web site performans geliştiriciyseniz bu veriyi dikkate alarak SEO çalışmalarınızı bu aylar gelmeden tamamlamalısınız.

Bu örneklerimizi çoğaltabiliriz, örneğimizi tatil veya okul malzemeleri üzerinden verebiliriz. Ancak burada asıl vermek istediğimiz mesaj sezonluk çalışmalarınızda sezonunuz gelmeden SEO çalışmalarınızı yapmalısınız veya bu sezonlara göre reklam planlamanızı hazırlamalısınız.

Dönemsel Değil Devamlı Trendler

Blog siteniz var, içerik üretmek istiyorsunuz. Dönemsel içeriklerden ziyade devamlı okunabilecek yani bundan 2-3 yıl sonrada girildiğinde güncel kalabilecek içerikler üretmelisiniz. Güncel konular haber siteleri için çok fayda sağlar. Ancak sizin blog siteniz bu durumu karşılamayabilir. Bundan dolayı size tavsiyemiz belli bir dönem gündem olan konular değil, devamlı belli arama kitlesine sahip konular üzerinden içerikler üretmenizdir.

Google Kelime Planlayıcı

Google web site yöneticileri için geliştirdiği ücretsiz kelime planlayıcı aracı bu konuda size destek verebilir. https://ads.google.com/intl/tr_tr/home/tools/keyword-planner/ buradan Google hesabınızla giriş yapın ve ardından “Yeni anahtar kelimeler keşfedin” bölümüne tıklayın.

Bu bölümden dilediğiniz kelimeleri arayıp arama hacimlerini ve dönemsel mi / devamlı mı olduğunu görebilirsiniz. Bu göre de içerik stratejinizi geliştirirsiniz. Google Kelime Planlayıcı‘da, Google Trends’te edinebileceğiniz verilerin daha gelişmiş versiyonunu görebilir, arama hacimlerini inceleyebilir, mobil ve masaüstü ayrımı yapabilir, rekabet analizini görebilir, benzer anahtar kelime önerilerinden faydalanabilirsiniz.

SEO ve Trends İlişkisi

SEO optimizasyonunuzu doğru yapmak istiyorsanız Google’ın nabzını iyi ölçmelisiniz. Google’ın nabzı ise Trends’te atar. Google Kelime Planlayıcı ve Google Trends üzerinden anahtar kelime araştırmaları yaparak SEO çalışmalarınıza yön verebilirsiniz.

Google'da En Çok Arananlar

Google’da anlık, günlük veya yıl bazında en çok arananları https://trends.google.com/trends/trendingsearches/daily?geo=TR buradan görebilirsiniz.

Youtube için Google Trends Kullanımı

Trends’in arama yaparken hemen alt kısmında Youtube seçeneğini seçerek Youtube içinde araştırmalar yapabilirsiniz.

Youtube için Google Trends Kullanımı

Pazar Analizi

Google Trends üzerinden ülke veya il bazlı kelime araştırması ve pazar analizi yapabiliyorsunuz.

İlgili Makaleler

5 Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu